ZRODILA SA LEGENDA: PRVNÁ AMERICKÁ MOTOCYKLOVÁ ZNAČKA®
1897-1952
V roku 1897 priekopník George M. Hendee založil spoločnosť na výrobu bicyklov s názvom Hendee Manufacturing Company. V roku 1901 otvorili spoločne so spoluzakladateľom a šéfkonštruktérom Oscarom Hedstormom prvú továreň v centre Springfieldu.
Nasledovalo pol storočia nebývalého rastu motocyklovej produkcie a inovácií, počas ktorého značka stála v popredí pri formovaní americkej motocyklovej kultúry. V roku 1923 spoločnosť zmenila názov z Hendee Manufacturing Company na Indian Motocycle Company - pričom slovo "motocycle" bez písmena "r" bolo prvýkrát použité v spojení s názvom Indian. O necelé dve dekády neskôr skupina jazdcov známa ako Jackpine Gypsies zo Sturgis v Južnej Dakote zorganizovala preteky Black Hills Classic, z ktorých sa neskôr stala najväčšia motocyklová rally na svete.
Počas ranných rokov svojej existencie spoločnosť preukázala výnimočnú odolnosť, pretože jej inovačné úspechy vo vývoji aj na pretekárskych okruhoch nezastavila ani Veľká hospodárska kríza, ani dve svetové vojny. Značka navyše tieto búrlivé časy nielen prežila, ale významne sa podieľala na priebehu Prvej a aj Druhej svetovej vojny dodávkami vozidiel americkým a francúzskym pozemným silám.
George Hendee
Pred tým, ako George M. Hendee založil v roku 1897 spoločnosť Hendee Manufacturing Company, bol vynikajúcim cyklistickým pretekárom a výrobcom bicyklov z Watertown v Massachusetts. V roku 1901 Hendee najal Oscara Hedstroma, aby zostrojil bicykel s benzínovým pohonom, ktorý mal slúžiť ako vedúce vozidlo pri cyklistických pretekoch. Neskôr v tom istom roku otvoril prvú továreň v centre Springfieldu. Stroj, ktorý táto dvojica vyrábala, sa ukázal ako výkonný a spoľahlivý, a dal tak základ skvelej povesti značky a výnimočnej kvality jej produktov.
V roku 1915, Hendee opustil funkciu generálneho riaditeľa, ale rozhodol sa zostať v pozícii prezidenta do roku 1916, kedy nadobro odišiel zo spoločnosti Hendee Manufacturing Company. V dôchodku sa potom venoval chovu dobytka a kurčiat na svojej farme v SUFFIELD v štáte Connecticut.
Carl Oscar Hedstrom
Carl Oscar Hedstrom bol spoluzakladateľom spoločnosti Hendee Manufacturing Company a pracoval v nej ako šéfkonštruktér až do svojho odchodu v roku 1913. Rodák z malej osady Lonneberga vo Švédsku skonštruoval prvý bicykel s pomocným motorom pre doprovod cyklistických pretekov, ktorý položil základ rýchlemu rastu prvej americkej motocyklovej značky.
Okrem revolučnej kariéry motocyklového výrobcu Hedstrom zažil tiež významné úspechy ako vytrvalostný pretekár, keď dosiahol vtedajší rýchlostný rekord - 56 míľ za hodinu, keď v roku 1903 vyhral preteky z New Yorku do Springfieldu v Massachusetts.
E. Paul Dupont
V roku 1930 významný priemyselník E. Paul DuPont predal svoj podiel v spoločnosti Dupont Automobile firme Indian Motorcycle a kúpil veľké množstvo akcií Indian Motorcycle. E. Paul donútil odísť z firmy existujúci management a dosadil do funkcie výkonného riaditeľa Loring F. "Joe" Hosleyho, ktorého zásluhou nastalo obdobie impozantného rastu Indian Motorcycle.
Erwin "Cannon Ball" Baker
Erwin "Cannon Ball" Baker bol priekopníkom diaľkových pretekov a prvým ambasádorom značky Indian Motorcycle. Skvelým dôkazom spoľahlivosti a výdrže motocyklov Indian bola v roku 1914 Bakerova jazda zo San Diega na východné pobrežie v novom rekordnom čase 11 dní, 12 hodín a 10 minút. Za necelý rok Baker zajazdil najrýchlejší čas v závode Troch vlajok 1915 z Kanady do Mexika cez Kalifornui, ktorý dokončil za tri a pol dňa.
Rekordy a ocenenia
Počiatočné závodné roky spoločnosti Hendee Manufacturing Company sa vyznačovali predovšetkým úspechmi vo vytrvalostných pretekoch. V prvom teste spoľahlivosti v roku 1903 spoluzakladateľ a šéfkonštruktér Oscar Hedstrom zajazdil na jednom z motocyklov nový svetový rekord 56 míľ za hodinu a vyhral vytrvalostné preteky z New Yorku do Springfieldu (Massachusetts) a späť. Na úspech spoluzakladateľa nadviazali v roku 1906 dealeri George Holden a Louis J. Mueller, ktorí prešli na motocykli Indian zo San Francisca do New Yorku v rekordnom čase 31 dní bez mechanickej závady.
Postupom času povedomie o motocyklových pretekoch v Amerike rástlo a spoločnosť presunula svoje športové aktivity na okruhy. V roku 1937 slávny pretekár Ed Kretz vyhral prvé preteky Daytona 200 na motocykli Indian Sport Scout.
V tomto ranom období pretekárskych úspechov vznikol na konci štyridsiatych rokov takmer neporaziteľný pretekársky tím Indian Motorcycle Wrecking Crew, zložený z legendárnych pretekárov Bobbyho Hilla, Billa Tumana a Ernieho Beckmana. Na začiatku päťdesiatych rokov tím dominoval v terénnych aj cestných pretekoch; Bobby Hill vyhral preteky Springfield Mile v rokoch 1951 a 1952, a jeho kolega Bill Tuman dokončil hetrik v roku 1953.
Vojnová produkcia
U.S. Army začala používať motocykle Indian v roku 1913 keď Spojené štáty vstúpili do prvej svetovej vojny, spoločnosť Indian Motorcycle začala prevažnú väčšinu výroby venovať vojnovému programu. Dôsledkom tohto posunu boli obmedzené dodávky dílerom a predajné čísla výrazne klesli. Celkom spoločnosť v rokoch 1917 až 1919 doala U.S.Army takmer 50 000 motocyklov, pričom väčšina z nich vychádzala z modelu Indian Powerplus.
O dve dekády neskôr boli Spojené štáty zatiahnuté do ďalšieho globálneho konfliktu: Druhej svetovej vojny. A spoločnosť Indian Motorcycle znovu pomohla tým, že prakticky celú výrobu v rokoch 1940 až 1945 preorientovala na vozidlá pre Spojencov. Spoločnosť Indian Motorcycle primárne vyrábala motocykle pre francúzsku vládu a v roku 1941 zostrojila Model 841 pre U.S. Army. Za obdobie Druhej svetovej vojny dodala spoločnosť Indian Motorcycle motocykle a náhradné diely v celkovej hodnote 24 miliónov dolárov pre vojnové účely a dodala Spojencom viac ako 35 000 motocyklov.
1906 Prvý V-Twin
V roku 1906 bol vyrobený prvý továrenský závodný motocykel s V-twin. Upravená verzia pretekárskeho motora bola predstavená v sériových motocykloch modelového roku 1907, a 42 ° V-twin s objemom 39 ci (633 cm3) sa stal prvým americkým sériovým vidlicovým dvojvalcom.
1920 Indian Scout
V roku 1920 spoločnosť predstavila prvý Indian Scout. Tento rýchly, spoľahlivý a ovládateľný motocykel prilákal k motocyklom mnoho ľudí.
1922 Indian Chief
Po predstavení modelu Indian Scout v roku 1920 spoločnosť predstavila model Chief - novú platformu a solídny základ ďalšieho rastu značky Indian Motorcycle.
1927 Indian Ace
Indian Ace, predstavený po akvizícii so spoločnosťou Ace Motor Corporation, sa pre značku Indian Motorcycle rýchlo stal symbolom priekopníckej výroby v jej počiatočných rokoch vývoja.
BÚRLIVÉ ČASY A BOJ O PREŽITIE
1953-2010
Zastavením výroby všetkých modelov v roku 1953 začala v bohatej histórii Indian Motorcycle dlhá pauza, trvajúca pol storočia. Hoci sa počas tohto obdobia objavila značka Indian Motorcycle na niekoľkých rôznych importovaných motocykloch, tieto búrlivé časy boli poznačené niekoľkými významnými zmenami vlastníckych pomerov a znamenali skutočný odklon z cesty za úspechom, nastavenou pôvodnými zakladateľovi a priekopníkmi Indian Motorcycle. Obdobie neistoty konečne skončilo akvizíciou spoločnosti Indian Motorcycle firmou Polaris Industries v roku 2011, ktorá viedla k obnoveniu nastaveného smeru k úspechu a návratu k trvalému rastu ako v raných dobách.
Brockhousova éra
V roku 1950 vtedajší prezident Indian Motorcycle Ralph B. Rogers opustil svoju pozíciu a bol nahradený anglickým obchodníkom Johnom Brockhousom. V roku 1953 Indian Motorcycle Manufacturing Company ukončila prevádzku a výrobu všetkých modelov. O dva roky neskôr názov značky kúpila firma Brockhouse Engineering, ktorá začala predávať importované motocykle Royal Enfield pod značkou Indian Motorcycle. V roku 1960 John Brockhouse predal zvyšky Indian Business firme Associated Motorcycle Company a značka Indian Motorcycle krátko na to zomrela.
Úspešný priemyselník Floyd Clymer kúpil práva na používanie značky v roku 1963 a znovu skúšal rebrandovať britské motocykle logom Indian Motorcycle až do svojej smrti v roku 1970, kedy získal vlastníctvo značky jeho právny zástupca. Pod vedením Clymerovho právnika išli predaje prudko dole a prevádzka bola znovu ukončená v roku 1977.
Éra Gilroya A Stellicana
Vlastná výroba pod značkou Indian Motorcycle bola obnovená v roku 1998. Fúziou deviatich spoločností vznikla firma Indian Motorcycle Company of America (IMCA), ktorá otvorila výrobný závod v meste Gilroy, CA. IMCA vyrábala modernizované verzie niektorých skôr úspešných modelov značky Indian Motorcycle ako Chief a Scout, ale v roku 2003 skrachovala.
Po krachu IMCA zakúpila aktíva Indian Motorcycle Londýnska súkromná investičná firma Stellican Ltd. a založila firmu Indian Motorcycle Company s výrobným závodom v King 'Mountain v Severnej Karolíne. Továreň vyrábala obmedzené množstvo motocyklov do roku 2011, kedy Stellican predal Indian Motorcycle spoločnosti Polaris Industries.
Burt Munro
V roku 1967 Burt Munro, šesťdesiatosemročný rodák z Nového Zélandu, prepísal motocyklovú histórii stanovením nového oficiálneho rýchlostného rekordu 184,087 míľ za hodinu - s neoficiálne maximálnou rýchlosťou 205,67 míľ za hodinu - na upravenom motocykli Indian Scout Streamliner z roku 1920 na soľnom jazere Bonneville v Utahu.
Munro začal vytvárať rýchlostné rekordy na Novom Zélande v štyridsiatych rokoch a v päťdesiatych rokoch už bol jeho Scout na novozélandské trate príliš rýchly. Preto si stanovil nový cieľ: pretekať na obrovskej pláni Bonneville Salt Flats. Počas rokov pretekal Munro so svojim Scoutom na Bonneville Salt Flats celkom deväťkrát a trikrát stanovil nový rekord, naposledy v roku 1967 pri svojom poslednom rekordnom závode. Burt Munro bol uvedený do Siene slávy AMA v roku 2006, ocenená však bola aj snaha, ktorá začala o osemdesiat rokov skôr.
Floyd Clymer
Keď v roku 1953 Spoločnosť Indian Motorcycle zastavila všetku výrobu, americká motocyklová verejnosť prišla o jednu z nejikonickejších a najtradičnejších značiek. V roku 1963 motocyklový pretekár, dealer, distribútor, vydavateľ časopisu, promotér pretekov, autor a motocyklový výrobca Floyd Clymer prevzal vlastníctvo značky Indian Motorcycle. Jeho snaha oživiť značku Indian Motorcycle zahŕňala rebrandovanie dovezených motocyklov Royal Enfield a Velocette logom Indian Motorcycle.
V roku 1970 prišla tragédia, keď Floyd Clymer zomrel na infarkt. Značku Indian Motorcycle získal jeho právnik Alan Newman, ktorý pokračoval v predaji malých motocyklov, vyrábaných väčšinou na Taiwane, a držal meno značky Indian do roku 1977, kedy bola prevádzka opäť ukončená.
INDIAN MOTORCYCLE SA VRACIA EŠTE SILNEJŠÍ
2011 - súčasnosť
Druhá dekáda nového tisícročia bola pre Indian Motorcycle plná vzrušujúcich udalostí a vývojového rastu. Revitalizácia značky začala v roku 2011 akvizíciou s firmou Polaris Industries, a Indian Motorcycle sa týmto okamihom vrátil na cestu, kam ho nasmerovali v prvej polovici dvadsiateho storočia jeho zakladatelia a priekopníci. Súčasný Indian Motorcycle Company je firma moderných technologických inovácií, prospešných partnerských vzťahov a rozrastajúcej sa modelovej rady autentických ikonických motocyklov.
V roku 2015 pokračovala spoločnosť Indian Motorcycle v obnove odkazu spoločnosti ako pevného podporovateľa armády a nadviazala viacročné partnerstvo s organizáciou Veteran’s Charity Ride (VCR) v Sturgise. VCR je nezisková organizácia, ktorá sa venuje poskytovaniu služieb pre vojnových veteránov zo všetkých oblastí služby.
Jared Mees
Po návrate pretekárskeho tímu Indian Motorcycle Wrecking Crew spoločne s tímovými kolegami Briarom a Bronsonom Baumanom sa Jared "Jammer" Mees stal skutočným kráľom flat tracku. Mladý pretekár je päťnásobným šampiónom série Flat Track Grand National a má na konte dva po sebe idúce majstrovské tituly sezóny 2017 a 2018.
Vicky Golden
Od chvíle, keď vstúpila na motokrosovú scénu, Vicky Golden zmenila v očiach verejnosti vnímanie ženského motokrosu. Rodáčka zo San Diega v Californii začala jazdiť a pretekať na motocykloch v útlom veku. Bola členkou prvého ženského motokrosového tímu Metal Mulisha a trikrát po sebe získala zlatú medailu v ženskom závode Moto X Racing na X Games. V roku 2014 bola nominovaná na ocenenie Best Female Action Sports Athlete ESPY. Naposledy Vicky pridala ku svojim úspechom svetový rekord v prechádzaní horiacimi stenami.
Travis Pastrana
V roku 2018 slávny kaskadér Travis Pastrana zopakoval tri najslávnejšie kaskadérske skoky Evela Knievela počas iba troch hodín. Na Travisove ohromujúce skoky sa pozrite nižšie:
2013 Chief
Indian Motorcycle predstavuje prvý model od akvizície spoločnosťou Polaris Industries: moderný a výkonný Chief, inšpirovaný úspechom svojho menovca pred takmer sto rokmi.
2014 Indian Scout
Prvý celkom nový Scout po viac ako 70 rokoch ďalej rozširuje päťčlenú modelovú radu.
2017 FTR 1200
Po triumfálnom návrate na flat trackové okruhy so špeciálom FTR 750 - Indian Motorcycle predstavuje civilný model FTR 1200. Zrodený na trati, upravený na cestu.
2019 Indian Challenger
Indian Motorcycle posúva americký V twin ďalej s úplne novým modelom - Challenger 2020, poháňaným novým motorom PowerPlus.
Zoznámte sa osobne so značkou Indian Motorcycle a jej dejinami
Sieň slávy a prehliadka továrne v Spirit Lake
Detailný a pôsobivý pohľad do histórie a súčasnosti značky Indian Motorcycle ponúka návšteva priestorov Indian Motorcycle Experience Center, ktoré sa nachádzajú vedľa továrne v Spirit Lake - Iowa. Vnútri sú vystavené súčasné ako aj historické motocykle Indian, dobové artefakty a pamätihodnosti a návštevníci tu majú možnosť zakúpiť si exkluzívne továrenské suveníry. V čase, keď nie sú možné prehliadky výrobných priestorov so sprievodcom, môžu návštevníci zhliadnuť krátku videoprehliadku továrne. Indian Motorcycle Experience Center je otvorené návštevníkom každý deň od pondelka do piatku okrem štátnych sviatkov od 8.00 do 15.00 hodiny.